شعر حافظ






















Blog | Profile | Archive | Email | Design by | Name Of Posts


فروشگاه خنده

آدم تو فاضلاب باشه ولی تو فاز لاو نباشه

چو بر شکست صبا زلف عنبر افشانش

به هر شکسته که پیوست ،تازه شد جانش

کجاست هم نفسی تا به شرح عرضه دهم

که دل چه می کشد از روزگار هجرانش؟

معنی این دو بیت از شعر حافظ:

وقتیکه بادی که از شمال میوزد،موهای عطر افشان و زیبای یار را

به هر طرف می برد

در هر نسیمی که میوزید، گویا جان تازه ای به عاشق خود می بخشید

کجاست کسی مثل من؟

که عاشق است

وزجر درون او را به اعماق غم می برد

وروزگار هجران برای او مثل شب سیاه است

---------------------------------------------

دلم رمیده شد وغافلم من درویش

که آن شکاری سرگشته را چه آمد پیش

چو بید بر سر ایمان خویش می لرزم

که دل به دست کمان ابرویی ست کافرپیش

معنی این دو بیت از شعر حافظ:

دل من گویا از خودم نیست وجایی دگر مشغولست

وگویا دل من شکار شده است

همانند بید مجنون که لرزانست ، من هم از عشق می لرزم

وشاید ایمانم را هم درین راه از دست بدهم

زیرا عاشق کسی شده ام که دین وایمان مرا به باد داده است

-----------------------------------------------------------------

دوش پنهان گفت با من کاردانی تیز هوش

کز شما پوشیده نبود راز پیر می فروش

گفت:آسان گیر بر خود کارها کز روی طبع

سخت می گیرد جهان بر مردمان سخت کوش

معنی این دو بیت از شعر حافظ:

دیشب در عالم خلوت شخصی که اندیشمند بود

به من گفت که راز پیر می فروش بر شما پوشیده نیست

واین پند و اندرز این است که درین جهان که زندگی می کنی

کارها را به سهولت وآسانی انجام بده

وآن را نپیچان

زیرا که اگر بر خود سخت بگیری

جهان بر تو سخت می گیرد

------------------------------

 

 
حافظ
 

خرم آن روز کز این منزل ویران بروم

راحت جان طلبم و از پی جانان بروم

گر چه دانم که به جایی نبرد راه غریب

من به بوی سر آن زلف پریشان بروم

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت

رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

چون صبا با تن بیمار و دل بی‌طاقت

به هواداری آن سرو خرامان بروم

در ره او چو قلم گر به سرم باید رفت

با دل زخم کش و دیده گریان بروم

نذر کردم گر از این غم به درآیم روزی

تا در میکده شادان و غزل خوان بروم

به هواداری او ذره صفت رقص کنان

تا لب چشمه خورشید درخشان بروم

تازیان را غم احوال گران باران نیست

پارسایان مددی تا خوش و آسان بروم

ور چو حافظ ز بیابان نبرم ره بیرون

همره کوکبه آصف دوران بروم

 --------------------------------------------
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در شنبه 16 آذر 1392برچسب:,ساعت14:46توسط badboy | |